The Greek Third Fiscal Adjustment Programme will come to a successful end in August 2018. Therefore, challenges arise concerning the post Programme era, related mainly to the coverage of the annual gross financing needs of the Hellenic Republic and the management of the Greek Debt Portfolio.
For this reason, the Greek Public Debt Management Agency (PDMA), has set the following four main targets as the basis of upcoming years’ debt management strategy:
- The coverage of the annual gross financing needs through a continuous and permanent access to the international capital markets, based on an effective Investor Relations strategy.
- The active management of market risks that are incorporated in the Greek Public Debt Portfolio.
- The management of the cash reserves of both the Greek State and the General Government Entities.
- The liquidity management, i.e. the management of the short-term cash position of the Greek State.
Date | 31/12/2024 |
Table 1. Portfolio Risk Metrics | |
Weighted Average maturity | 18,79 years |
Weighted Average Time to next refixing | 18,17 years |
Refinancing Risk 1Y | 4,55% |
Refinancing Risk 5Y | 16,50% |
Refixing Risk 1Y | 7,58% |
Refixing Risk 5Y | 18,82% |
Ratio Foreign Debt to Total Debt (before derivatives) | 0,00% |
Ratio Foreign Debt to Total Debt (after derivatives) | 0,00% |
Ratio Floating Debt to Total Debt (before derivatives) | 12,28% |
Ratio Floating Debt to Total Debt (after derivatives) | 0,00% |
Table 2. Portfolio Risk Metrics | |
Date | Total outstanding General Government debt (Mln €) |
2021Q2 | 354.010 |
2021Q3 | 357.295 |
2021Q4 | 353.389 |
2022Q1 | 357.665 |
2022Q2 | 359.110 |
2022Q3 | 357.431 |
2022Q4 | 356.256 |
2023Q1 | 355.270 |
2023Q2 | 358.045 |
2023Q3 | 360.171 |
2023Q4 | 369.099 |
2024Q1 | 368.365 |
2024Q2 | 369.442 |
2024Q3 | 370.865 |
2024Q4*(estimated amounts) | 365.494 |
Ratio of floating rate is calculated including interest rate swap transactions and the use of funding instruments by ESM regarding the loans that ESM has granted to the Hellenic Republic.The Risk Metrics and stock of debt are presented in terms of General Government debt.EFSF deferred interest has been inorporated in Debt stock since 2023Q4.
Ημερομηνία | 31/12/2024 |
Πίνακας 1. Παράμετροι Κινδύνου Χαρτοφυλακίου | |
Μέση σταθμική φυσική διάρκεια | 18,79 έτη |
Μέση σταθμική διάρκεια ανατιμολόγησης | 18,17 έτη |
Κίνδυνος Αναχρηματοδότησης σε 1 Έτος | 4,55% |
Κίνδυνος Αναχρηματοδότησης σε 5 Έτη | 16,50% |
Κίνδυνος Ανατιμολόγησης σε 1 Έτος | 7,58% |
Κίνδυνος Ανατιμολόγησης σε 5 Έτη | 18,82% |
Δείκτης Ξένου προς Συνολικό Χρέος (πριν τα παράγωγα) | 0,00% |
Δείκτης Ξένου προς Συνολικό Χρέος (μετά τα παράγωγα) | 0,00% |
Δείκτης Κυμαινόμενου προς Συνολικό Χρέος (πριν τα παράγωγα) | 12,28% |
Δείκτης Κυμαινόμενου προς Συνολικό Χρέος (μετά τα παράγωγα) | 0,00% |
Πίνακας 2. Παράμετροι Κινδύνου Χαρτοφυλακίου | |
Ημερομηνία | Συνολικό Κυβερνητικό Χρέος Γενικής κυβέρνησης (Eκατ. €) |
2021Q2 | 354.010 |
2021Q3 | 357.295 |
2021Q4 | 353.389 |
2022Q1 | 357.665 |
2022Q2 | 359.110 |
2022Q3 | 357.431 |
2022Q4 | 356.256 |
2023Q1 | 355.270 |
2023Q2 | 358.045 |
2023Q3 | 360.171 |
2023Q4 | 369.099 |
2024Q1 | 368.365 |
2024Q2 | 369.442 |
2024Q3 | 370.865 |
2024Q4*(Προσωρινά στοιχεία) | 365.494 |
Ο δείκτης κυμαινόμενου επιτοκίου συμπεριλαμβάνει τις πράξεις SWAP επιτοκίου και τη χρήση χρηματοδοτικών εργαλείων από τον ESM επι των δανείων που έχει χορηγήσει στην Ελληνική Δημοκρατία. Οι παράμετροι κινδύνου του χαρτοφυλακίου αφορούν το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης . Οι αναβαλλόμενοι τόκοι του EFSF περιλάμβάνονται στο ύψος του χρέους από το 2023Q4.